top of page
  • תמונת הסופר/תד״ר ארז יזהר

סקירה מוקדמת ומורחבת - חשיבות ודגשים

במהלך ההיריון עורכים מספר סקירות לעובר כאשר הראשונות הן סקירה מוקדמת ומורחבת. הראשונה מתבצעת בשבוע ה-14-17 להיריון ואילו השניה בשבוע ה21-24. במאמר זה נבחן את שתי הסקירות תוך מתן דגש על חשיבותה של כל אחת מהן.


סקירת מערכות מוקדמת

סקירת מערכות מוקדמת נערכת בין השבוע ה- 14-17 להריון ויש לה חשיבות רבה: ניתן לגלות בה בעיות בעובר היכולות להנחות על ביצוע ברור נוסף ע"י בדיקת מי שפיר, בדיקות מעבדה נוספות ואפילו על אפשרות לסיום מוקדם של ההיריון במקרה קיצון. הסקירה המוקדמת מתבצעת באמצעות אולטרסאונד, כאשר לא מדובר בבדיקה פולשנית - היא בטוחה לנשים בהיריון, לעוברים, ולבני המשפחה אשר מלווים את האשה.


במהלך הסקירה נבדקות כל מערכות הגוף של העובר, החל ממערכת העצבים המרכזית, מערכת הנשימה, מוח, עמוד שדרה, מערכת הלב וכלי הדם, מערכת העיכול, דרכי השתן, מין העובר ועוד. חשוב לציין כי לא כל המומים המולדים ניתנים לגילוי, וחלקם מתגלים רק בשבועות מאוחרים יחסית או לא מתגלים כלל. כלומר, תוצאת סקירה מוקדמת, מתייחסת רק למומים הניתנים לגילוי בגיל ההיריון שבו מתבצעת הבדיקה. אגב, במידה ואינך רוצה לגלות את מין העובר, מוטב לבקש זאת טרם הבדיקה. כך או כך, לניסיון של הרופא המבצע את הבדיקה יש חשיבות רבה ביכולת לגלות מומים מולדים ולכן כדאי להגיע למומחה בתחום.


סקירת מערכות מאוחרת

בסקירת מערכות מאוחרת (מורחבת) ניתן לאתר מומים בגודל קטן, אשר אינם אפשריים לאיתור בעובר הצעיר יותר ובנוסף, בבדיקה נוכל לאתר מומים העלולים להתפתח בשלב מאוחר יותר בהריון, כמו למשל מומי מוח, מומי כליות ואיברים כאלה ואחרים. הבדיקה מתבצעת על ידי גניקולוג מומחה באמצעות מכשיר אולטרה סאונד.


בדיקה זו חשובה מאחר והיא מאפשרת לוודא את התפתחותו התקינה של מין העובר. סקירת המערכות המאוחרת מאפשרת לרופא לעקוב אחר השינויים שחלו אצל העובר, מאז סקירת המערכות המוקדמת. בנוסף, במהלך הסקירה ניתן לאתר מומים שלא היו ניתנים לאיתור בעובר הצעיר יותר כאשר בנוסף, הרופא בודק את המערכות האנטומיות המתפתחות אצל העובר כמו מערכת הלב וכלי הדם, מערכת העצבים המרכזית, מערכת הבטן, מערכת העיכול, דרכי השתן ועוד.



במידה ויש חשש להריון מוקדם, הרופא בודק את צוואר הרחם של האישה בכדי לבחון את החשש באמצעות המכשור הטכנולוגי הנמצא במרפאה. אותם מכשירים מאפשרים הדמיה של איברי העובר בתלת מימד, באיכות HD הגבוהה ביותר.





12 צפיות0 תגובות
bottom of page